tanssikisojen säännöt

Rikkinäinen puhelin - tanssien:

1. Oppilas nro 1 miettii pienen koreografian pätkän (askelkuvioita, pyörähdyksiä, akrobaattisia temppuja, omaa jammailua) ja näyttää tämän oppilas nro 2:lle.
2. Oppilas nro 2 näyttää näkemänsä, niin hyvin kuin vain muistaa ja osaa, oppilaalle nro 3.
3. Tätä jatketaan niin pitkään, että kaikki osallistujat ovat vuorollaan nähneet ja tehneet oman versionsa koroegrafiasta.
4. Lopuksi oppilas nro 1 näyttää vielä kaikille rikkinäiseen tanssipuhelimeen osallistuneille, mikä alkuperäinen koreografia oli.

*Tämä on yleensä sitä hauskempaa, mitä enemmän on yleisöä. Yleisö pääsee näkemään, kuinka alkuperäinen koreografia muuttuu matkan varrella.
*Puhelinketjussa kannattaa olla maksimissaan 10 oppilasta.
*Voi tehdä musiikilla tai ilman

Tanssibattle, suunniteltu:

1. Valitkaa kaksi oppilasta tanssimaan toisiaan vastaan.
2. Tanssivat oppilaat saavat itse päättää musiikin, johon tanssivat ja saavat myös suunnitella siihen koreografian.
3. Yhteisesti päätetään, mitä arvostellaan (tanssitaitoa, temppuja, humoristisuutta, omintakeisuutta..)
4. Kun tanssibattlen osallistujat ovat tehneet oman vetonsa (15-30s on alkuun sopiva aika, vetoja voi olla vuorotellen useampi peräkkäin), valitsee yleisö voittajan.
5. Halutessaan tästä voi muodostaa alkuerät, välierät, finaali -tyyppisen kisan, jossa aina voittaja etenee eteenpäin. 

*Battlessa voi olla myös pari vastaan pari, jos yksin tanssiminen ei houkuta 

Tanssibattle, ylläri:

1. Valitkaa kaksi oppilasta tanssimaan toisiaan vastaan.
2. Muut oppilaat päättävät musiikin, kilpailijoille musiikki tulee yllärinä. (Voitte käyttää välillä musiikkityylejä/-kappaleita, jotka yllättävät osallistujat täysin)
3. Yhteisesti päätetään, mitä arvostellaan (tanssitaitoa, temppuja, humoristisuutta, omintakeisuutta..)
4. Kun tanssibattlen osallistujat ovat tehneet oman vetonsa (15-30s on alkuun sopiva aika, vetoja voi olla vuorotellen useampi peräkkäin), valitsee yleisö voittajan.
5. Halutessaan tästä voi muodostaa alkuerät, välierät, finaali -tyyppisen kisan, jossa aina voittaja etenee eteenpäin.

*Battlessa voi olla myös pari vastaan pari, jos yksin tanssiminen ei houkuta

Kuka seuraa ketä:

1. Valitkaa yksi oppilas, joka poistuu hetkeksi paikalta
2. Muu ryhmä päättää johtajan, jonka liikkeitä kaikki seuraavat ja matkivat parhaansa mukaan.
3. Ryhmä asettuu piiriin ja johtaja alkaa tekemään liikkeitä, joita muut seuraavat.
4. Hetkeksi poistettu oppilas tulee piirin keskelle ja yrittää arvata, kuka on johtaja.
5. Oikein arvattuaan koko leikki otetaan alusta uusilla roolituksilla.

*Tässä on tärkeää, että johtajaa yritetään seurata mahdollisimman vaivihkaa, jolloin arvaajan on vaikea nähdä, kuka liikkeitä oikein johtaa. Aluksi kannattaa aloittaa hitaista liikkeistä ja vähitellen nopeuttaa ja monimutkaistaa liikkeitä.